pondelok, 2. decembra 2013

Druhý žilinský Startup Weekend

 
Žilinský Startup Weekend sa formuje ako mladšia sestra bratislavského Startup Weekendu. Tieto dva či tri dni však Žilina prekvapila ako kvalitou organizácie, ktorá bola naozaj na úrovni, tak počtom účastníkov, kvalitou nápadov, mentorov, ako aj skvelým prostredím (aj keď som dosť zablúdil, kým som to našiel).

Miestni organizátori a facilitátor pripravili veľmi príjemné prostredie plné dobrej atmosféry, pitnej kávy a chutného cateringu. Navyše fungoval aj Internet, takže základné dva faktory úspešnej štartupovej akcie (jedlo a Internet) boli na mieste. Bohužiaľ organizátori podcenili prípravu finálnych prezentácií a technickú prípravu, čo sa, pochopiteľne, odzrkadlilo na celkovom dojme.

Ako som už naznačil, kvalita tímov bola veľmi dobrá. Poďme priamo k ich predstaveniu.

Prezentačnú časť začala slečna z Daj šancu IT, ktorí chcú pomôcť deťom zo sociálne slabších rodín dostať sa k prostriedkom na zlepšenie ich IT schopností a vedomostí. Potešilo ma, že sa nefokusujú iba na podporu škôl a vzdelávania, ale priamo na deti a vlastné kurzy, ktorých progres si môžete pozrieť na webe. Demonštrácia bola zo slajdov trochu nečitateľná (dávajte si na to pozor.. radšej menej vo väčšom fonte). Spíkerka si tiež trochu zabojovala s tajmingom, ale prezentácia bola 0K. Ich hlavný problém bude zjavne získať partnerov a peniaze.

Ako druhí sa predstavili povinnosti.com, projekt vyvíjaný Maxovou posádkou, ktorým sa podarilo spraviť slušný buzz na facebooku už v sobotu. Názov prezrádza počiatočnú orientáciu na slovenský trh, ale globalizácia tohto produktu isto nie je nemožná. Bratislavský tím vyvíja sprievodcu, ktorý vám (fokusujú sa najmä na fyzické osoby) pomôže plniť si povinnosti načas. Podnetný je najmä výkon, ktorý predviedli počas víkendu, kde zvládli veľa spraviť a ešte viac vypiť. No a vidno, že Maxo má niečo odhovorené, dobrý tajming.

Nasledoval štartup Path!, ktorý bol z nejakého dôvodu prezentovaný v slovenčine. Dodatočne mi organizátori vysvetlili, že to bolo z nejakého dôvodu dovolené. Osobne si nemyslím, že by to malo byť na Startup Weekende možné.. ale tak, čo už. Prezentovali zo svojho webu, prezentovali dvaja, prezentovali z papierov. Zlý kontakt s publikom a slabá príprava. Robia špeciálnu fľašu pre športovcov, ktorá môže mať viacero vnútorných rozložení, a vie teda poňať viacero tekutín. Neprezentovali business model, podľa odpovede na Miškinu otázku z poroty ho ani nemajú. Hľadajú investora, ktorý spraví výskum, a hľadajú ho vo vlastných kruhoch. Prezentáciu ukončili tým, že sa naučili, čo je to pitch. Nenaučili.
 
Štartup MySexyStory už podľa názvu zvolil tému evokujúcu mnoho emócií. Pripravujú nahovorené erotické príbehy pre ženy, ich hlavný trh majú byť slepé ženy. Charizmatický, ale horšie pripravený spíker otočený väčšinu prezentácie k plátnu, trochu nezvládnutá prezentácia a mierne nedotiahnutý projekt, nepredstavili business model; škoda, pretože podobné projekty potrebujú práve výraznú a kvalitnú impresiu. Za klad ale pokladám hovorenú ukážku v prezentácii. Pre technické problémy (organizátori! technická príprava!) začali neskôr.

Po miernom excese MySexyStory sa na pódium postavili dvaja spíkri z 2done, ktorí chcú bojovať proti stresu. Zas slovensky. Ako prvé asi sami pochopili, že je ťažké prezentovať v dvojici, chvíľami dokonca v trojici. Vyvíjajú multiplatformovú aplikáciu, ktorá sleduje plnenie úloh a snaží sa vám zefektívniť život. Teda ďalšia productivity app. Z prezentácie mi vyplýva, že by potrebovali zapriahnuť nejaké algoritmy strojového učenia, inak ostanú iba pri štatistikách. V porovnaní so zvyškom tímov dobrá exekúcia počas víkendu a celkom dobre pripravený projekt. Nestihli prezentovať business model a je dosť nevyladený (100 dní garancia vrátenia peňazí, ako správne podotkla Simona, dosť teleshopping. Tak znelo aj mnoho ich argumentov a vysvetlení).

Spíkerka tímu UNI Bike prišla s pokusom o riešenie verejnej dopravy. Pripravujú mobilnú aplikáciu, ktorá chce na Slovensku zaviesť akýsi prenájom bicyklov, ktorý poznáme vo viac či menej podobných formách zo Západnej Európy. A preto je logický (ale obmedzujúci) aj ich focus iba na československý trh. Cez víkend sa sústredili na skúmanie trhu a prostredia. Business model stojí na partnerstve s mestom alebo iným silným partnerom, hlavný trh sú študenti, ktorí budú platiť za kilometre.
 
Credit Helper opäť prezentovala krásna žena. Príjemná prezentácia, ale v slovenčine. Pekné videjko s popisom problému. Prichádzajú s webovou aplikáciou, ktorá má sprostredkovávať vybavovanie úverov. Dizajn podozrivo podobný na aplikáciu Tatra Banky. Problém budú zrejme najmä partnerstvá s bankami a uvidíme, ako sa pobijú so silnou konkurenciou finančných poradenských spoločností, porovnávačov úverov, a podobne. Ponuky bankám chcú posielať e-mailami a stoja (ako správne upozornil Jaro) pred veľkými otáznikmi spracovania citlivých informácií. Tím si možno predstavuje riešenie príliš jednoducho.. ale to je niekedy aj výhoda.

Nový foursquare, ale viac aktívny, vyvíja tím Click-Night. Ako hlavný problém predstavili informovanie o reálnom stave párty v bare, čo ale už foursquare rieši, a celkom dobre, cez trending places. Ich cieľom je silne integrovaný znalostný systém spájajúci ľudí, podniky, taxikárov, a podobne. Čo je niečo, čo sa nedarí ani veľkým hráčom na trhu; veľmi odvážny nápad. Prezentácia po slovensky a prakticky bez slajdov. Nedotiahnutý business model a predstavy v počiatočnej fáze; zarábať chcú na notifikáciách. Tím počas víkendu začal vyvíjať mobilnú aplikáciu.

Pekná slečna čakala na taxík v prezentácii BeeSafe. Ako taxikár prišiel Mišo, ktorý sa ju pokúsil znásilniť alebo čo. No dobré vystúpenie :) Vyvíjajú bezpečnostnú mobilnú aplikáciu, ktorá má slečnu v takejto situácii zachrániť. Pekná prezentácia, dobrá príprava spíkra, v angličtine. Zabudli predstaviť technológiu; na otázku poroty (Miška) prišla odpoveď, že budú ohrozeného kontrolovať pomocou smartfónu. V skutočnosti majú (za víkend spravili, ako jediní!) natívnu mobilnú aplikáciu (iOS) a web, ktoré sa používateľa pýtajú, či je v poriadku. Keď prestane používateľ odpovedať, teda triasť telefónom alebo podobne, pošle sa správa jeho priateľom alebo bodyguardovi. Podľa Jara sú googliteľné projekty riešiace obdobný projekt; uvidíme, či budú konkurencieschopní. Určite najlepší výkon počas víkendu, pripravili web, draft aplikácie, a slušný výskum.


No a porota (skoro z polovice zložená z neulogy ;)) rozhodla o rozdelení zaujímavých cien takto:

1. miesto: očakávane a zaslúžene, Mišove BeeSafe
2. miesto: povinnosti.com, teda bratislavské štartupy neobhájili minuloročné prvé miesto
3. miesto: UNI Bike
Cena sympatie: 2done

Podnetný keynote speech mal Milan Dubec, ktorý tímy zároveň uzemnil a vlial im krv do žíl.
 
Vo všeobecnosti Žilina príjemne prekvapila, Startup Weekend bol na veľmi dobrej úrovni. Organizátorom sa podarilo z mála ponúknuť pomerne veľa, budúci rok sa snáď podarí popracovať na lepšej kvalite pitchov. Good job.
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára